Wednesday, February 23, 2011

Temuduga SPA Jawatan Pegawai Farmasi Gred U41

Salam.

Hari ni, ada temuduga SPA.Ada 2 panel. Ada 2 bilik. Setiap bilik, ada sorang penemuduga dari SPA dan satu pharmacist. Dato' Mustapha Nainar Merican dan Puan Jaazah Jaafar dari SPA..

Ok. straight to topic. Saya adalah orang pertama untuk hari pertama, kena temuduga dengan Dato'..U know what? Haih, dato' ni sangat lah peramah, cakap sikit2, kena potong, lagi dia tak puas hati, lagi tu dok tanya.. =) Banyak nasihat pulak tu..

Dato' : D
Ibu    : I
Mr. Leong (Pharmacist) : P

GREETINGS
I  : Assalamualaikum Dato', good morning Mr Leong.
D : ok. sila duduk
I  : Terima kasih..
D : Ok, perkenalkan diri kamu.
I : Blah..blah..blah..

SWASTA
D : Apa perancangan kamu?
I  : Saya akan masuk hospital selepas ni..
D : Ok, why do u want to work with kerajaan?
I  : Ok, from my father's experience who has worked as Telekom Malaysia executive previously, he suggested to work in the government because u'll get privileges, like pencen...(nak sambung lagi, tapi kena potong)
D : ...Telekom syarikat swasta ke kerajaan sebelum ni?
I  : kerajaan..
D : Ye, habis kenapa jadi swasta..
I  : ......Tak tahu.
D : Habis ur father kerja swasta, takkan tak tahu?
I  : Abah saya dah lama bersara..
D : Ye la dah bersara, tapi kenapa syarikat tu diswastakan?
I : ........(berfikir2, sambil tanya dalam hati,'hello i'm working with the government, kenapa dok tanya pasal swasta swasta pulak dah...?' nak jawab apa, mana cek tau kisah Telekom tu.. (-_-'))
D : Ok, kamu tahu pasal polisi penswastaan negara?
I  : Maaf, saya tidak tahu (Sambil tengok kat Mr. Leong dan buat muka, 'awat dia tanya soalan macam ni?' =p)
D : Baik, apa pendapat kamu kalau bidang pharmacy ni diswastakan?
I  : ..People will have to pay for everything then..
D : No, it's not that..What do u think will happen when the pharmacy become company?
I : In my opinion, i'll think the business is not about concerning on people's health anymore, but it will be more on getting profit.
D : Ya,kerajaan sekarang dah tak larat tanggung semua benda. Semua benda perlu maintenance.Kalau swasta, orang akan maintain perkhidmatan. Semua nak bersaing. Kalau kerajaan, tengok jadi apa..Lambat..Sebab tu ramai yang suka ke swasta. Kalau kerajaan, bayar murah je, Tapi kamu rasa murah ke? Patut ke?
I : Memang rakyat bayar murah, tapi sebenarnya kos selebihnya ditanggung oleh kerajaan..
D : Ya, kerajaan berhabis duit tanggung kos kesihatan. beban banyak, sebab tu la sekarang kerajaan fikir nak privatizekan company2 tertentu , macam lebuh raya..Dulu takde tol..blah..blah..blah...
I  : (Ok..Dato' ni memang suka bercakap =) and all I do was saying 'ya', 'ok'..hinggalah sedar yang dah banyak sangat guna 'ya' dan 'ok'..lalu tukar kepada 'saya faham' =p)


WAITING TIME
D : yes, kalau kerja swasta cepat.Orang memang nak ke swasta sekarang. Mahal pun takpe, asalkan cepat. Apa pendapat kamu?
I : That's true. My mom also said that. Based on my experience, saya terpaksa tunggu selama 2 jam di A&E sebelum di rawat sebelum ni.
D : Sepatutnya?
I : Sepatutnya, polisi meletakkan sasaran 30 minit waiting time..
D : ...betul ke 30 minit?
I : Ya, betul. Pharmacy department mensasarkan masa tersebut sebelum seseorang pesakit dirawat.
D : Baik, apa cara nak kurangkan waiting time?
I  : Bagi saya, waiting time berkait rapat dengan proses dari prescribe ubat, hingga ke proses patient untuk dapat ubat..proses2 tersebut hendaklah dilakukan dengan kompeten..
D : Ya, dengan kompeten. Baik kita ambil satu servis la. Bank la contohnya.What is the best counter service?
I : Huh? (seryes sangat blur!)
D : Ya, kita ada bank islam, maybank, lain2 lagi..so what is the best counter service?
I  : (haha. Dengan muka konfiden jawab...) Tabung haji.
D : No.I know, ada banyak bank, but what is the best counter service?
I : (I was so blurred that i thought he wanted me to say my preference, what's the best counter service among those...but it was not that maa~)
D : Kan kita gi bank, ada urusan macam2..ada masukkan wang, ada ATM, ada deposit..so what is the best counter service?
I  : ..Maksudnya..?
D : What is the best counter service?
I  : (Seryes sangat blur, tahap tak-pernah-blur-apabenda-dato'-ni-nak..hehe)  ..Erm, urusan masukkan wang sebab memudahkan.... (i was about to say 'dengan adanya mesin ATM'..tapi terfikir balik soalan dia, dok terfikir pulak, ATM tu bukan counter..)
D : La, tak faham ke...?
I  : Maaf dato' saya tidak faham
D : La..what is the best counter service?
I : U mean, like smiling....(nak cakap lagi)
D : ..Smiling, kat rumah pun boleh...
I  : (Terdiam. Seryes tak faham apa benda yang Dato' ni nak...Pastu macam agak frust sebab dok tanya hal berkaitan bank pulak dah...adei~)
I  : (Pandang kat Mr. Leong...hantar telepati, 'Tolongla cek Mr. Leong oi.Tak faham soalan ni'....dan tiba2 Mr. Leong cakap.. )
P : ...Ciri-ciri..
I : (La, ciri2 ke???? Habaqla awal2.Cuba paraphrase soalan, mesti boleh jawab lama dah..! Dan dengan tu pun, laju je jawab..) Efficient, cepat...
D : Dia guna sistem apa bagi cepat?
I  : Angka giliran
D : Ya, angka giliran.. Yang tu memang dah lama dah pakai..Ha, kalau kat pharmacy, selain dari proses, macam mana nak kurangkan waiting time?
I : ...(Thinking hard)...
D : Ni, awak pernah dengar think out of the box?  
I  : (Angguk laju-laju. Nak gelak pun ada =p)..Pernah!
D : Ha, yang gambar orang kepala petak tu, pernah tengok?
I  : Pernah, yang kepala besar tu =)
D : Ya, yang tu..jadi now think out of the box..
I  : Erm. mungkin boleh tambah counter..
D  : Betul.Lagi? Bila dah counter banyak, apa kena ada..
I  : Staff..
D : Ya, staff kena kompeten
I : (cakap cepat2)Ya, adakan latihan supaya mencapai standard dalam perkhidmatan yang diberikan..
D : Ok. Good, now u r thinking...
I  : (...I have answers, but u owez cut me Dato' dengan tanya soalan2 on the spot.Dan saya jadi 'jawab dengan berhati2 sekali' Huhu~)
D : ..Kita ni ni bertanggungjawab untuk kesihatan umum. Tugas pharmacist ni, kena dahulukan pesakit. Ingat, customer is always right...bla..bla..bla
I  : (...Senyum..I doubt the concept 'customer is always right' dalam hal bagi ubat ni.... ^_^)

* P/s : Next on rakyat didahulukan

Temuduga SPA Jawatan Pegawai Farmasi Gred U41

Salam.

Hari ni, ada temuduga SPA.Ada 2 panel. Ada 2 bilik. Setiap bilik, ada sorang penemuduga dari SPA dan satu pharmacist. Dato' Mustapha Nainar Merican dan Puan Jaazah Jaafar dari SPA..

Ok. straight to topic. Saya adalah orang pertama untuk hari pertama, kena temuduga dengan Dato'..U know what? Haih, dato' ni sangat lah peramah, cakap sikit2, kena potong, lagi dia tak puas hati, lagi tu dok tanya.. =) Banyak nasihat pulak tu..

Dato' : D
Ibu    : I
Mr. Leong (Pharmacist) : P

GREETINGS
I  : Assalamualaikum Dato', good morning Mr Leong.
D : ok. sila duduk
I  : Terima kasih..
D : Ok, perkenalkan diri kamu.
I : Blah..blah..blah..

SWASTA
D : Apa perancangan kamu?
I  : Saya akan masuk hospital selepas ni..
D : Ok, why do u want to work with kerajaan?
I  : Ok, from my father's experience who has worked as Telekom Malaysia executive previously, he suggested to work in the government because u'll get privileges, like pencen...(nak sambung lagi, tapi kena potong)
D : ...Telekom syarikat swasta ke kerajaan sebelum ni?
I  : kerajaan..
D : Ye, habis kenapa jadi swasta..
I  : ......Tak tahu.
D : Habis ur father kerja swasta, takkan tak tahu?
I  : Abah saya dah lama bersara..
D : Ye la dah bersara, tapi kenapa syarikat tu diswastakan?
I : ........(berfikir2, sambil tanya dalam hati,'hello i'm working with the government, kenapa dok tanya pasal swasta swasta pulak dah...?' nak jawab apa, mana cek tau kisah Telekom tu.. (-_-'))
D : Ok, kamu tahu pasal polisi penswastaan negara?
I  : Maaf, saya tidak tahu (Sambil tengok kat Mr. Leong dan buat muka, 'awat dia tanya soalan macam ni?' =p)
D : Baik, apa pendapat kamu kalau bidang pharmacy ni diswastakan?
I  : ..People will have to pay for everything then..
D : No, it's not that..What do u think will happen when the pharmacy become company?
I : In my opinion, i'll think the business is not about concerning on people's health anymore, but it will be more on getting profit.
D : Ya,kerajaan sekarang dah tak larat tanggung semua benda. Semua benda perlu maintenance.Kalau swasta, orang akan maintain perkhidmatan. Semua nak bersaing. Kalau kerajaan, tengok jadi apa..Lambat..Sebab tu ramai yang suka ke swasta. Kalau kerajaan, bayar murah je, Tapi kamu rasa murah ke? Patut ke?
I : Memang rakyat bayar murah, tapi sebenarnya kos selebihnya ditanggung oleh kerajaan..
D : Ya, kerajaan berhabis duit tanggung kos kesihatan. beban banyak, sebab tu la sekarang kerajaan fikir nak privatizekan company2 tertentu , macam lebuh raya..Dulu takde tol..blah..blah..blah...
I  : (Ok..Dato' ni memang suka bercakap =) and all I do was saying 'ya', 'ok'..hinggalah sedar yang dah banyak sangat guna 'ya' dan 'ok'..lalu tukar kepada 'saya faham' =p)


WAITING TIME
D : yes, kalau kerja swasta cepat.Orang memang nak ke swasta sekarang. Mahal pun takpe, asalkan cepat. Apa pendapat kamu?
I : That's true. My mom also said that. Based on my experience, saya terpaksa tunggu selama 2 jam di A&E sebelum di rawat sebelum ni.
D : Sepatutnya?
I : Sepatutnya, polisi meletakkan sasaran 30 minit waiting time..
D : ...betul ke 30 minit?
I : Ya, betul. Pharmacy department mensasarkan masa tersebut sebelum seseorang pesakit dirawat.
D : Baik, apa cara nak kurangkan waiting time?
I  : Bagi saya, waiting time berkait rapat dengan proses dari prescribe ubat, hingga ke proses patient untuk dapat ubat..proses2 tersebut hendaklah dilakukan dengan kompeten..
D : Ya, dengan kompeten. Baik kita ambil satu servis la. Bank la contohnya.What is the best counter service?
I : Huh? (seryes sangat blur!)
D : Ya, kita ada bank islam, maybank, lain2 lagi..so what is the best counter service?
I  : (haha. Dengan muka konfiden jawab...) Tabung haji.
D : No.I know, ada banyak bank, but what is the best counter service?
I : (I was so blurred that i thought he wanted me to say my preference, what's the best counter service among those...but it was not that maa~)
D : Kan kita gi bank, ada urusan macam2..ada masukkan wang, ada ATM, ada deposit..so what is the best counter service?
I  : ..Maksudnya..?
D : What is the best counter service?
I  : (Seryes sangat blur, tahap tak-pernah-blur-apabenda-dato'-ni-nak..hehe)  ..Erm, urusan masukkan wang sebab memudahkan.... (i was about to say 'dengan adanya mesin ATM'..tapi terfikir balik soalan dia, dok terfikir pulak, ATM tu bukan counter..)
D : La, tak faham ke...?
I  : Maaf dato' saya tidak faham
D : La..what is the best counter service?
I : U mean, like smiling....(nak cakap lagi)
D : ..Smiling, kat rumah pun boleh...
I  : (Terdiam. Seryes tak faham apa benda yang Dato' ni nak...Pastu macam agak frust sebab dok tanya hal berkaitan bank pulak dah...adei~)
I  : (Pandang kat Mr. Leong...hantar telepati, 'Tolongla cek Mr. Leong oi.Tak faham soalan ni'....dan tiba2 Mr. Leong cakap.. )
P : ...Ciri-ciri..
I : (La, ciri2 ke???? Habaqla awal2.Cuba paraphrase soalan, mesti boleh jawab lama dah..! Dan dengan tu pun, laju je jawab..) Efficient, cepat...
D : Dia guna sistem apa bagi cepat?
I  : Angka giliran
D : Ya, angka giliran.. Yang tu memang dah lama dah pakai..Ha, kalau kat pharmacy, selain dari proses, macam mana nak kurangkan waiting time?
I : ...(Thinking hard)...
D : Ni, awak pernah dengar think out of the box?  
I  : (Angguk laju-laju. Nak gelak pun ada =p)..Pernah!
D : Ha, yang gambar orang kepala petak tu, pernah tengok?
I  : Pernah, yang kepala besar tu =)
D : Ya, yang tu..jadi now think out of the box..
I  : Erm. mungkin boleh tambah counter..
D  : Betul.Lagi? Bila dah counter banyak, apa kena ada..
I  : Staff..
D : Ya, staff kena kompeten
I : (cakap cepat2)Ya, adakan latihan supaya mencapai standard dalam perkhidmatan yang diberikan..
D : Ok. Good, now u r thinking...
I  : (...I have answers, but u owez cut me Dato' dengan tanya soalan2 on the spot.Dan saya jadi 'jawab dengan berhati2 sekali' Huhu~)
D : ..Kita ni ni bertanggungjawab untuk kesihatan umum. Tugas pharmacist ni, kena dahulukan pesakit. Ingat, customer is always right...bla..bla..bla
I  : (...Senyum..I doubt the concept 'customer is always right' dalam hal bagi ubat ni.... ^_^)

* P/s : Next on rakyat didahulukan